محل انتشار رجانیوز

زمان انتشار خبر :1392/7/25 12:03 ب ظ زمان یافتن خبر : 1392/7/25 11:23 ق ظ

نسخه چاپی چاپ خبر

گزارش «رجانیوز» از فیلمسازانی که در راه جشنواره فجر هستند؛

41 فیلم؛ از محمد(ص) و چمران و روز رستاخیز تا کلاشینکف و آرایش غلیظ و آشغال های دوست داشتنی

پنجشنبه، 25 مهر 1392 12:03:45 PM همواره اولین جشنواره های دولت های تازه سر کار آمده جشنواره های مهمی اند چون در ابتدای دولت ها تقریبا تمام طرح ها مجوز ساخت می گیرند و فیلم های توقیفی دولت قبل نیز از محاق درمی آیند. کارهای برگزاری جشنواره آینده فجر نیز با انتخاب علیرضا رضاداد به عنوان دبیر وارد مرحله ی تازه ای شده است و از همین حالا خیلی ها مشغول پیش بینی اتفاقات جشنواره ی پیش رویند.

گروه فرهنگی رجانیوز- همواره اولین جشنواره های دولت های تازه سر کار آمده جشنواره های مهمی اند چون در ابتدای دولت ها تقریبا تمام طرح ها مجوز ساخت می گیرند و فیلم های توقیفی دولت قبل نیز از محاق درمی آیند. کارهای برگزاری جشنواره آینده فجر نیز با انتخاب علیرضا رضاداد به عنوان دبیر وارد مرحله ی تازه ای شده است و از همین حالا خیلی ها مشغول پیش بینی اتفاقات جشنواره ی پیش رویند. لیست فیلم ها و کارگردانان مشغول کار هم نشان می دهد که با یک جشنواره ی پروپیمان و جنجالی طرف خواهیم بود. این گزارشی ست از آثاری که در مراحل مختلف آماده سازی به سر می برند و احتمالا در جشنواره حضور خواهند داشت. لیستی از 41 فیلم که برای اولین بار در رجانیوز منتشر می شود:
محمد(ص)- مجید مجیدی
پرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و قاعدتا در صورت حضور اکثر جوایز جشنواره را نصیب خود خواهد کرد و کلیت جشنواره را تحت تاثیر حضور خود قرار خواهد داد. فیلمبرداری کار ظاهرا به پایان رسسیده است و اگر مراحل فنی پس از فیلمبرداری نیز به پایان برسد شاهد حضور فیلم عظیم مجید مجیدی در جشنواره امسال خواهیم بود. «محمد»(ص) به سال های کودکی و نوجوانی حضرت پیامبر(ص) می پردازد و قرار است یکی از بزرگترین آثار هنری جهان اسلام در رابطه با پیامبر اعظم باشد.

چ(چمران)- ابراهیم حاتمی کیا
در صورت عدم رسیدن محمد(ص) به جشنواره، خیلی ها از همین الآن آخرین فیلم ابراهیم حاتمی کیا را شانس اصلی کسب بیشترین تعداد سیمرغ جشنواره ی آینده فجر می دانند. فیلمی که طرفداران حاتمی کیای قبل از «دعوت» امیدوارند بازگشت پرقدرتی باشد به دوران اوج محبوب ترین کارگردان سینمای ایران و همچنین یک تصویر زیبا از یکی از اسطوره های تاریخ ایران؛ «شهید مصطفی چمران»

روز رستاخیز- احمدرضا درویش
فیلم عظیم و پرخرج احمدرضا درویش در جشنواره قبل هم آماده نمایش بود اما او اعلام کرد حاضر نیست فیلم ش را در دولت اصولگرا به نمایش دربیاورد. «روز رستاخیر» پرخرج ترین فیلم جشنواره امسال-در صورت عدم حضور فیلم محمد(ص)- و یکی از عظیم ترین پروژه های تاریخ سینمای ایران است. فیلمی که روایتی ست از روز عاشورا و نکته ی مهم در مورد آن این است که تمام بودجه ی آن از خارج از کشور تامین شده است. باید منتظر بود و دید که فیلمی در مورد قیام عاشورا که تمام پول ساخت آن از خارج تامین شده است چه چیزی از آب درآمده است.

متروپل- مسعود کیمیایی
فیلم های مسعود کیمیایی با آنکه در چند سال اخیر دارای کیفیت بالایی نبوده اند اما همواره دارای موافقان و مخالفان دوآتشه ی خود بوده اند و به خاطر شخص سازنده اش، همواره مهم و قابل بحث و حساسیت برانگیز. فیلم جدید هم طبعا از این قاعده مستثنی نخواهد بود. پس از همین حالا فیلم کیمیایی را یکی از فیلم های پربحث و مهم جشنواره بدانید.

طبقه حساس- کمال تبریزی
دومین همکاری مشترک کمال تبریزی و پیمان قاسم خانی بعد از «مارمولک» به دلیل داستان خاص ش احتمالا یکی از پربحث ترین فیلم های جشنواره امسال خواهد بود. فیلم جدید تبریزی داستان یک حاجی بازاری مذهبی را روایت می کند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می رود متوجه می شود به اشتباه مردی غریبه در قبر دیگر دفن شده است! «طبقه حساس» که پیش از این نام ش «قبر دوطبقه» بود در دولت قبل چندسالی منتظر دریافت پروانه ساخت بود تا اینکه در روزهای آخر دولت دهم که تمام پروژه های روی زمین مانده بصورت فله ای مجوز ساخت گرفتند، موفق به دریافت پروانه ساخت شد و قطعا مراحل ساخت آن تا جشنواره امسال به پایان خواهد رسید.

مهمان داریم- محمدمهدی عسگرپور
نام محمدمهدی عسگرپور در چند سال اخیر با جنجال های پیرامون «خانه سینما» گره خورده است اما او امسال بعد از سال ها با فیلمی به جشنواره خواهد آمد که احتمالا جزو آثار مهم جشنواره سی و دوم خواهد بود. «مهمان داریم» داستان یک پدر و مادر شهید است که منتظر آمدن یک مهمان ویژه اند. باید منتظر ماند و دید که این مهمان ویژه کیست و آخرین اثر عسگرپور چه فیلمی از کار درآمده است.

رِد کارپت-رضاعطاران
«خوابم میاد»، اولین فیلم رضا عطاران در مقام کارگردان، در جشنواره دو سال قبل نظر منتقدان را چندان جلب نکرد و بسیاری آن را نسبت به سریال های تلویزیونی او یک پسرفت تلقی کردند. حالا او با یک فیلم کم خرج که در حاشیه ی جشنواره کن گذشته در فرانسه ساخته شده است در جشنواره ی پیش رو حاضر خواهد بود. اطلاعات زیادی از داستان فیلم جدید عطاران منتشر نشده است و باید منتظر ماند و دید که آیا عطاران با فیلم جدید ش در بین فیلم های مهم جشنواره ی پروپیمان امسال موفق خواهد بود یا خیر.

آرایش غلیظ- حمید نعمت الله
نعمت الله از همان کار اول ش، «بوتیک»، برای خودش طرفدارانی جدی در سینما دست و پا کرد. فیلمی که در یکی- دو هفته گذشته توسط منتقدان به عنوان یکی از بیست فیلم برتر بعد از انقلاب انتخاب شد. بعد از «بوتیک» سراغ ساخت «بی پولی» رفت که با تحسین بسیاری از منتقدان و البته مخاطبان روبه رو شد و با ساخت سریال ماندگار «وضعیت سفید» خودش را به عنوان یکی از تواناترین کارگردانان حال حاضر سینما و تلویزیون تثبیت کرد. حالا بعد از گذشت 6 سال از فیلم دومش در حال آماده سازی یک کمدی اجتماعی ست که فیلمنامه اش را با همکار قدیمی اش، هادی مقدم دوست، نوشته است. طبعا با کارنامه قابل قبول نعمت الله خیلی ها منتظر نمایش فیلم جدیدش هستند. باید دید او می تواند توقعات ایجاد شده را برآورده کند.

پنجاه قدم آخر- کیومرث پوراحمد
کیومرث پوراحمد بعد از ساخت «اتوبوس شب» در سال 85 تنها یک سریال ناموفق به نام «پرانتز باز» ساخت که با شکست مطلق مواجه شد. او حالا بعد از هفت سال قرار است در یک همکاری مشترک دیگر با حبیب احمدزاده-نویسنده اتوبوس شب- یکی از چند فیلم دفاع مقدس امسال را بسازد. البته هنوز معلوم نیست مراحل ساخت «پنجاه قدم آخر» تا جشنواره به اتمام برسد و پوراحمد قطعا در جشنواره ی سی و دوم حاضر باشد یا خیر، ولی ظاهرا باید منتظر ساخت یک اثر دفاع مقدسی از جنس «اتوبوس شب» باشیم.
امروز- رضا میرکریمی
رضا میرکریمی سال گذشته با دو فیلم «تاج محل» و «خسته نباشید» که هردو فیلم اولی و از ساخته های حوزه هنری بودند به عنوان تهیه کننده در جشنواره حضور داشت و بعد از جشنواره نیز ساخت فیلم جدید خود را در سکوت کامل خبری آغاز کرد. در خلاصه داستانی که از «امروز» منتشر شده آمده است که: «یونس راننده تاکسی کهنه کار، در پایانِ یک روز کاری به زن جوانی کمک می کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظار اوست.» ظاهرا کار در روزهای آخر فیلمبرداری ست و پرویز پرستویی نیز نقش اصلی کار را برعهده دارد. باید دید میرکریمی بعد از پروژه ی پرخرج «یه حبه قند» که موافقان و مخالفان سرسختی هم یافت با چه اثری به جشنواره خواهد آمد و می تواند در میان تعداد زیادی از فیلم های پر سروصدا دست ِ پر از جشنواره برود یا خیر.

اذر، شهدخت، پرویز و دیگران- بهروز افخمی
افخمی آخرین بار با «بلک نویز» که در کانادا ساخته شده بود در جشنواره فجر حضور داشت که البته به دلیل اینکه فیلم ایرانی نبود چندان دیده نشد و مورد بحث هم قرار نگرفت، اما آخرین خاطره ها از حضور افخمی در جشنواره فجر با یک فیلم ایرانی برمی گردد به «فرزند صبح» و جنجال هایی که بر سر آن شکل گرفت. حالا باید دید افخمی بعد از کمدی مبتذل «سنپطرزبورگ» و فیلم های شکست خورده ی «فرزند صبح» و «بلک نویز» این بار می تواند با ساخت قصه ای از همسرش-مرجان شیرمحمدی- به روزهای خوب ش بازگردد یا همچنان مسیر شکست را خواهد پیمود؟
کلاشینکف- سعید سهیلی
سعید سهیلی بعد از اتفاقاتی که برای «گشت ارشاد» افتاد قسم خورد که فیلمی تندتر و صریح تر خواهد ساخت و با یک سیلی محکم جواب منتقدان را خواهد داد. حالا این همان فیلم صریح تر و آن سیلیِ محکم است!
لاله- اسی نیک نژاد
یکی از جنجالی ترین پروژه های سینمایی دولت دهم که کارنامه ی کاری کارگردان آن، «اسی نیک نژاد»، چندوقتی پررنگ ترین بحث فرهنگی ایران بود. خیلی ها قبل از موضعگیری اخیر رئیس جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی «لاله» را یکی از فیلم های پرحاشیه جشنواره آینده می دانستند اما صحبت های اخیر طباطبایی نژاد مبنی بر جلوگیری از دادن بودجه های بیشتر به این فیلم احتمالا مراحل ساخت آن را دچار مشکل خواهد کرد و بنابراین حضور این فیلم در جشنواره دچار تردیدهایی شده است.

آشغالهای دوست داشتنی- محسن امیریوسفی
محسن امیریوسفی پیش از ساخت سومین اثرش، «آشغالهای دوست داشتنی»، ساخت فیلم «آتشکار» را در کارنامه داشت. «آتشکار» که که داستان ش پیرامون وازکتومی کردن یا نکردن یک مرد! می گذشت یکی از وقیح ترین و زننده ترین فیلم هایی ست که در سینمای ساخته شده است. فیلمی به تهیه کنندگی محمد آفریده- تهیه کننده یک خانواده محترم- که با وجود ضعف های شدید فرمی به دلیل تصویر معوجی که از ایرانیان به نمایش می گذاشت در جشنواره های زیادی تقدیر شد. با این کارنامه مدیران سینمایی دولت دهم تصمیم گرفتند تا مبلغی زیادی را در بنیاد فارابی برای ساخت سومین اثر وی کنار بگذارند. تصمیمی که حاصلش شد فیلمی که خود آن دولت نتوانست اکران ش کند. «آشغالهای دوست داشتنی» فیلمی در رابطه با فتنه88 است، تنها فیلم این دوره که یک موضوع صریح سیاسی را دستمایه کار قرار داده است و قطعا یکی از فیلم های پرحاشیه جشنواره ی پیش روست.

زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو- روح الله حجازی
ادامه ی فیلم قبلی حجازی یعنی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» است که به جشنواره ی گذشته هم ارائه شد اما توسط مدیران سینمایی دولت کنار گذاشته شد و حتی اجازه اکران بعد از جشنواره را نیز نیافت و توقیف شد. حالا ظاهرا با تغییر دولت فیلم آخر حجازی نیز مشمول بخشش آغاز کار دولت جدید قرار گرفته و پروانه نمایش دریافت کرده و سازندگان آن تصمیم گرفته اند یکبار دیگر فرم جشنواره را پر کنند.

پدرکشی- علیرضا نادری
شهرت علیرضا نادری بیشتر به دلیل فیلمنامه هایی ست که نوشته است. او نویسنده سریال های پرمخاطبی مثل «میوه ممنوعه» و «اشک ها و لبخندها» و فیلم سینمایی «کیفر» است و در تاتر نیز کارنامه پرباری دارد. اما حالا تصمیم گرفته است خودش پش دوربین بایستد و اولین فیلم ش را در مقام کارگردان تولید کند. البته در چند روز گذشته خبرهایی درمورد ایجاد حاشیه هایی بر سر انتخاب بازیگر در این فیلم شنیده شده است که احتمالا باعث نخواهد شد این فیلم به جشنواره امسال نرسد.

رنج و سرمستی- جهانگیر الماسی
اولین فیلم جهانگیر الماسی در مقام کارگردان یکی دیگر از فیلم های دفاع مقدسی جشنواره پیش روست. «رنج و سرمستی» از پروژ ه های ویژه ی دولت دهم است که حتی محمد احمدی نژاد نیز به بازدید از پشت صحنه آن رفت. فیلم درباره زن بارداری ست که توسط عراقی ها به اسارت گرفته می شود و فرزندش توسط آنها کشته می شود. در سال 82 که آغاز جنگ امریکا و عراق است وی در یک موقعیت جدید قرار می گیرد.

ماهی و گربه- شهرام مکری
شهرام مکری پیش از این در سال 86 با اولین اثرش «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» در جشنواره حاضر بود که البته هیچگاه به اکران عمومی درنیامد. «ماهی و گربه» دومین ساخته ی شهرام مکری یک فیلم تجربی ست که تمام آن در یک برداشت(سکانس پلان) ضبط شده است و پیش از این در جشنواره ونیز جایزه ویژه ی نوآوری در محتوا را دریافت کرده است.

مردن به وقت شهریور- هاتف علیمردانی
هاتف علیمردانی بعد ار ساخت دو اثر اولش «راز دشت تاران» و «یک فراری از بگبو» در سینمای کودک به یکباره سراغ ساخت یک فیلم اجتماعی رفت و «به خاطر پونه» را ساخت که همسو با موج سال های اخیر مضمون «خیانت» را دستمایه کار قرار داده بود. «به خاطر پونه» سال گذشته در جشنواره حاضر بود اما در بخش خارج مسابقه به نمایش درآمد و چندان مورد توجه قرار نگرفت و این روزها روی پرده هم فروش چندانی نداشته است. علیمردانی برای ساخت سومین اثرش یکبار دیگر سراغ یک داستان اجتماعی رفته است و باید دید که این بار موفق به ساخت یک فیلم اجتماعی تاثیرگذار خواهد شد یا خیر.

شهرموش ها2- مرضیه برومند
شهرموش ها یکی از محبوب ترین آثار کودک در سینمای ایران است و حالا پس از سال ها مرضیه برومند بر اساس پیشنهاد منیژه حکمت تصمیم به ساخت قسمت دوم آن گرفته است. تصمیمی که در همین ابتدا صدای اعتراض برخی از جمله محمدعلی طالبی دیگر کارگردان شهرموش ها1 را درآورده است که چرا حقوق معنوی او رعایت نشده است. در همین مدت افراد زیاد و البته گاها بی ربطی مثل محمد خاتمی هم در مورد این فیلم اظهار نظر کرده اند و باعث خبرسازی این پروژه شده اند. معمولا دنباله هایی که بر فیلم های محبوب سینمای ایران ساخته شده اند موفق نبوده اند باید دید این فیلم به جشنواره خواهد رسید و مانند فیلم اول اثر موفقی خواهد شد یا خیر.

سایه روشن- فرزاد موتمن
بعد از ساخت کمدی مبتذل «پوپک و مش ماشاالله»  و فیلم های شکست خورده ای مثل «جعبه موسیقی» و «بیداری»، ظاهرا فرزاد موتمن می خواهد با «سایه روشن» به روزهای ساخت «شب های روشن» بازگردد. تهیه کننده ی کار جمال ساداتیان است که معمولا فیلم هایش با حاشیه هایی همراه است.

ساکن طبقه وسط- شهاب حسینی
یکی از فیلم اولی های مهم امسال که با آن شهاب حسینی نیز به جرگه ی کارگردانان خواهد پیوست. از عنوان فیلم این طور برمی آید که شاهد فیلمی در رابطه با طبقه متوط شهری خواهیم بود. نویسنده ی کار «محمدهادی کریمی « است که سال قبل با فیلم بسیار ضعیف «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» در جشنواره حضور داشت و برای اولین بار خودش در این کار بازیگری را نیز تجربه کرده است. به جز محمدهادی کریمی، حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، نیما رئیسی و حسین محجوب نیز در فیلم اول حسینی ایفای نقش می کنند. باید دید شهاب حسینی با این فیلم پربازیگر شروع خوبی در مقام کارگردان خواهد داشت یا خیر.

شیار143- نرگس آبیار
نرگس آبیار سال گذشته با اولین ساخته اش «اشیا از آنچه می بینید به شما نزدیک ترند» در جشنواره حضور داشت و با آنکه اولین اثرش از کارگردانی نسبتا خوب و قابل بحثی برخوردار بود از به علت ضعف قصه و ریتم بیش از حد کند اثرش، چندان موفق نبود و هنوز به نمایش عمومی نیز درنیامده است. «شیار143» دومین ساخته اوست که با محوریت «توجه به نقش زنان در دفاع مقدس»ساخته شده است و یکی از پروژه های مورد حمایت وزارت ارشاد دولت قبل به حساب می آید.باید دید آبیار پس از ساخت یک اثر شهری کم خرج و کم بازیگر از پسِ ساخت یک اثر دفاع مقدسی برآمده است یا خیر.

یک داستان خانوادگی- بهرام توکلی
بهرام توکلی با «پرسه در مه» و «اینجا بدون من» نشان داد که به تکنیک فیلمسازی مسلط است و با همین دو-سه فیلم هم به یک کارگردان معتبر در سینمای ایران تبدیل شد و هم برای خود طرفداران سرسختی دست و پا کرد، اما سال گذشته با «آسمان زرد کم عمق» یک پسرفت شدید در فیلمسازی داشت و با یک فیلم ضعیف و بی مخاطب در جشنواره حاضر شد که تا به امروز هم موفق به اکران نشده است. حالا اما شنیده می شود که توکلی تصمیم دارد با یک فیلم جدید در جشنواره امسال نیز حضور یابد. چیزی زیادی از فیلم جدید توکلی شنیده نشده است و تولید کار هم هنوز شروع نشده، اما ظاهرا قرار است توکلی فیلم جدید را نیز با همکاری سعید ملکان بسازد.

اشباح- داریوش مهرجویی
خود مهرجویی و دوستداران متعصب ش می گویند فیلم جدید او قرار است بازگشتی باشد به دوران اوج او. یک فیلم جدی که قرار است خاطره تلخ چند سال اخیر را پاک کند. اما کسانی که فیلم های چند سال اخیر استاد! را بدون تعصب و واقع بینانه دیده اند زیاد به این شایعات و حرف و حدیث ها توجه نخواهند کرد.

معراجی ها- مسعود ده نمکی
معراجی ها قرار است یک سریال باشد برای پخش از رسانه ی ملی، اما ظاهرا مسعود ده نمکی می خواهد «معراجی ها» را ابتدا به عنوان یک فیلم سینمایی در جشنواره شرکت دهد و سپس منتظر پخشش از تلویزیون باشد. داستان کار جدید ده نمکی درباره تصمیم به خاکسپاری تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه هاست که گروهی از دانشجویان مخالف این کار با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می کنند و ...... فارغ از بحث های تکنیکی و محتوایی، طبعا همین که «معراجی ها» ساخته ی ده نمکی است یعنی کار جنجالی و پربحثی خواهد بود.

به تهران خوش آمدید- رضا سبحانی
تولید جدید موسسه شهیدآوینی که سال گذشته با «گام های شیدایی» در جشنواره حضور داشت. در یکی دو ماه گذشته انتخاب تورج اصلانی به عنوان مدیر فیلمبرداری این پروژه جنجال های بسیاری را برانگیخت. منتقدان اعتقاد داشتند موسسه آوینی به عنوان یک موسسه انقلابی نباید از فیلمبردار فیلم ضدایرانی و غیراخلاقی «فصل کرگدن» در کارهای خود استفاده کند. درنهایت مدیران موسسه پای حرف خود ایستادند و «به تهران خوش آمدید» را با حضور تورج اصلانی و همچنین رضا سبحانی- کارگردان رژیم طلایی- به عنوان کارگردان تولید کردند. منتظر رونمایی از تولید جدید موسسه شهیدآوینی در جشنواره هستیم.

بلوک 9 خروجی 2- علیرضا امینی
بعد از «انتهای خیابان هشتم» ظاهرا باید منتظر یک فیلم اجتماعی تلخ و سیاه دیگر از علیرضا امینی باشیم. امیر جعفری ، پانته آ بهرام ، حمیدرضا آذرنگ و شبنم از بازیگران «بلوک 9 خروجی 2» هستند. هنوز از خط داستان اصلی آن چیز زیادی منتشر نشده است. اما مراحل ساخت فیلم تمام شده است و سازندگان آن به احتمال فراوان فرم حضور در جشنواره را پر خواهند کرد.

سالتو- علی رفیعی
بعد از ساخت دو فیلم «ماهی ها عاشق می شوند» و «آقا یوسف» خیلی ها معتقد بودند علی رفیعی نیز مانند خیلی از کارگردانان موفق تاتر، در سینما موفق نخواهد بود چون کارگردانی در مدویم سینما به کلی متفاوت از تاتر است. اما علی رفیعی حتی بعد از واکنش سرد مخاطبان و منتقدان در برابر «آقایوسف» بازهم تصمیم گرفت فعالیت در سینما را ادامه دهد. سالتو یک فیلم اجتماعی ست به تهیه کنندگی جهانگیر کوثری که قصه اصلی آن هنوز منتشر نشده است اما فاطمه معتمدآریا نقش اصلی آن را برعهده دارد.

فصل فراموشی فریبا- عباس رافعی
فیلم های عباس رافعی هیچگاه آثار جنجالی و پرخبری نبوده است. اما اتفاقاتی که سر صحنه فیلم اخیرش افتاد «فصل فراموشی فریبا» را به یکی از فیلم های پرخبر یکی دو ماه اخیر تبدیل کرد. ظاهرا بخش زیادی از کار جدی عباس رافعی به شیوه مستند و با دوربین مخفی فیلمبرداری شده است و سر فیلمبرداری یکی از صحنه ها عوامل با یک گروه قاچاقچی واقعی درگیر می شوند و حتی به کتف ساره بیات-بازیگر اصلی کار- نیز آسیب هایی می رسد.
«فصل فراموشی فریبا» روایت داستان زنی است که گذشته نامتعارفش بر روی زندگی عاشقانه اش سایه انداخته و تلاش وی برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می زند.

زندگی جای دیگری است- منوچهر هادی
«یکی می خواد باهات حرف بزنه»، دومین ساخته ی منوچهر هادی، یکی از غافلگیری های جشنواره دو سال قبل بود و یک پیشرفت بزرگ برای هادی بعد از ساخت «قرنطینه». فیلمی که یکتا ناصر نیز به خاطر بازی در آن توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را نصیب خود کند. هادی با اعتبار همین فیلم توانست اعتماد رسانه ی ملی را نیز جلب کند و «خداحافظ بچه» را برای ماه رمضان بسازد. «زندگی جای دیگری است»، سومین کار منوچهر هادی، داستان زندگی داود، بهیار مجرب بیمارستان است که بیماران مبتلا به مرگ را احیا می کند اما حالا مرگ به سراغ او آمده است و ... حامد بهداد، پارسا پیروزفر، نیکی کریمی و یکتا ناصر نیز بازیگران اصلی فیلم هستند.

چگونه آموختیم پیتزا بخوریم و خوشبخت باشیم- مسعود جعفری جوزانی
ظاهرا قرار است مسعود جعفری جوزانی پس از به سرانجام نرسیدن «کوروش کبیر» با «چگونه آموختیم پیتزا بخوریم و خوشبخت باشیم» در جشنواره سی ودوم فیلم فجر حاضر شود. البته وی در حال حاضر درخواست پروانه ساخت فیلم خود را ارائه داده و در انتظار صدور آن است و اگر مراحل صدور پروانه ساخت و تولید فیلم به سرعت طی شود، باید نام جوزانی را نیز به فهرست بلند کارگردانان سرشناس حاضر در جشنواره امسال اضافه کنیم.
«چگونه آموختیم...» یک کمدی شلوغ است که داستانش در فضای معاصر روایت می شود. داستان این فیلم درباره حرص و طمع و تمایل افراد برای کسب قدرت در شرایط ویژه است و وضعیتی که خیلی از انسان ها در آن شرایط درونیات خود را نشان می دهند. فیلم جدید جوزانی با توجه سوژه اش احتمالا جزو آثار بحث برانگیز جشنواره امسال خواهد بود. البته اگر سازندگان آن بتوانند مراحل ساخت آن را تا جشنواره به اتمام برسانند.

حراج- حسین شهابی
حسین شهابی سال گذشته با اولین فیلم ش، «روز روشن»، بالاتر از توقعات ظاهر شد و توجه خیلی ها را به خود جلب کرد. «روز روشن» با آنکه مانند خیلی از آثار اجتماعی این سال ها قصاص را دستمایه کار قرار داده بود اما برخلاف خیلی از این آثار «ضدقصاص» نبود و همین هم علاوه بر جذابیت و کارگردانی خوب ش، بزرگترین مزیت ش به حساب می آمد. حالا شهابی ظاهرا با یک فیلم اجتماعی دیگر که با محوریت سه زن ساخته خواهد شد می خواهد به جشنواره فجر امسال بیاید. البته اگر بتواند مراحل ساخت فیلم جدیدش را تا جشنواره به پایان برساند.
عصبانی نیستم- رضا درمیشیان
دو سال قبل «بغض» را در جشنواره داشت که به فیلم محبوب روشنفکران تبدیل شد اما در اکران شکست خورد و مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت. حالا در سکوت کامل خبری فیلم دومش را آماده کرده است و بازیگر اصلی آن نیز مانند فیلم اول باران کوثری است. خط داستان اصلی «عصبانی نیستم» هنوز منتشر نشده است و باید دید که فیلم دوم درمیشیان بازهم دل روشنفکران را خواهد برد؟

سهراب- علی قوی تن
علی قوی تن که در دوسال گذشته با آثار ضعیف «آفتاب، مهتاب، زمین» و «پرواز بادبادک ها» در جشنواره حضور داشت ظاهرا به دلیل شباهت ظاهری اش با سهراب سپهری تصمیم گرفته است فیلمی در رابطه با این شاعر بسازد. خودش می گوید: بیشتر اوقاتی که در خیابان در حال تردد هستم مردم از من می خواهند که با انها عکس بگیرم وقتی از انها میپرسم که ایا مرا می شناسید میگویند به خاطر شباهتت به سهراب است که میخواهیم با تو عکس بگیریم.

سهراب-جلال فاطمی
جز علی قوی تن ظاهرا امسال جلال فاطمی هم که ساخت فیلم «نخودی» را در کارنامه دارد و سال گذشته نیز در فیلم «خسته نباشید» به عنوان بازیگر حضور داشت تصمیم گرفته است از زندگی سهراب سپهری فیلمی بسازد. از قرار معلوم فاطمی خواهرزاده ی سهراب سپهری نیز هست و به همی خواهد فیلمی درباره ی او بسازد. فیلم جلال فاطمی در مرحله پیش تولید قرار دارد و فیلم قوی تن در انتظار پروانه ساخت است. باید منتظر بود و دید که کدام فیلم به جشنواره می رسد.
ملبورن-نیما جاویدی
یک فیلم اولی است که ظاهرا پتانسیل بالایی برای جلب نظر روشنفکران دارد. یک فیلم اجتماعی با بازی مانی حقیقی و پیمان معادی و نگار جواهریان که از قرار معلوم یکی از آثاری خواهد بود که الگو گرفته از سینمای اصغر فرهادی هستند. از حالا که اخبار زیادی درباره فیلم اول جاویدی منتشر شده است و باید دید در جشنواره هم همین قدر دیده خواهد شد؟

ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه-ابراهیم ابراهیمیان
یک فیم اولی دیگر که البته دومین فیلمی است که نازنین بیاتی- پدیده بازیگری جشنواره گذشته-در جشنواره اینده خواهد داشت. صابر ابر دیگر بازیگر کار اول ابراهیمیان است و فیلم روایت داستان ریحان و طاهاست که مدتیست به واسطه یک آگهی در روزنامه مشغول پرستاری از پیرمردی به نام منوچهر آصف هستند. به زودی در خانه آصف حوادثی رخ می دهد که طاها و ریحان را دچار استیصال کرده و آنها را بر سر دوراهی تصمیم گیری قرار می دهد و ...

هفتمین روز- بیتا الهیان
یک فیلم‏اولی از یک کارگردان زن که اولین پلان آن در حضور مهتاب نصیرپور و محمد رحمانیان بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر که به تازگی به ایران برگشته اند، کلید خورد. فیلمنامه «هفتمین روز» را علی اصغری نوشته است که سال گذشته «دهلیز» را نوشته بود.

قصه ها- رخشان بنی اعتماد

رخشان بنی اعتماد دو سال قبل «قصه ها» را بدون مجوز ساخت، حالا اما خبرهایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه دولت جدید قصد دارد به این فیلم زیرزمینی و بی مجوز پروانه نمایش دهد و از آخرین ساخته ی بنی اعتماد قرار است در جشنواره فجر امسال رونمایی شود. این کار فارغ از محتوای فیلم «قصه ها»- که اینجا جای بحث در مورد آن نیست- طبعا یک بدعت در سینمای ایران است که مدیریت سینمایی را در آینده با مشکلات شدیدی مواجه خواهد کرد. اینکه هرکس خواست فیلمی را بدون مجوز بسازد و بعد مدیران سینما را برای دادن مجوز نمایش تحت فشار قرار دهد. باید منتظر ماند و دید که آیا حجت الله ایوبی و علیرضا رضاداد تن به این بدعت خواهند داد؟ اگر این اتفاق در جشنواره اینده بیفتد احتمالا شهد حضور چندین فیلم غیرمجاز دیگر جز قصه ها هم خواهیم بود. فیلمهایی مثل لرزاننده چربی، گس، مهمونی کامی و .....
تمشک- سامان سالور
سامان سالور دو سال قبل همه را با «آمین خواهیم گفت» متعجب کرد. فیلمی عجیب که همه بر اینکه جزو بدترین فیلم های جشنواره و یکی از بدترین آثار چند سال اخیر است متفق بودند. فیلمی که هنوز هم موفق به اکران نشده است. سالار ظاهرا در حال آماده سازی یک فیلم است که احتمالا به جشنواره هم خواهد رسید. نیکی کریمی نقش اصلی تمشک را برعهده دارد و جنگل های شمال هم لوکیشن اصلی فیلم است. ظاهرا باید منتظر یک فیلم عجیب دیگر از سالور باشیم.